Bilfria städer är framtidens städer
Biltrafiken i våra städer orsakar stora problem för framkomligheten, säkerheten och miljön. När bilen blir ett hinder ska politiker inte klamra sig fast vid en gammal bild, utan snarare blicka framåt och få bort de onödiga bilarna från våra gator.
Foto: Fotos593
I dagsläget är det mycket biltrafik runt om i våra större städer i Sverige. I Stockholm flockas bilarna runt sunkbarerna på Sveavägen i Vasastan. Samma problem finns på Andra Långgatan, Göteborgs enda riktiga bargata. I Malmö har det nyligen beslutats att Södra Förstadsgatan, som ligger längs shoppingstråken vid Triangeln, ska bli bilfri. Detta med hänvisning till att det begränsar utvecklingen på gatan. Samtidigt kryllar det av andra gator i samma stad med överbelastad biltrafik helt i onödan.
Vårt avlånga land ser väldigt olika ut på olika platser. I många orter är bilen ett nödvändigt redskap för att få vardagen att fungera. Med allt ifrån resor till jobb och skola, till vårdcentral och sjukhus eller bara för att komma till närmsta matvarubutik. Men i vissa andra delar av landet är det inte lika viktigt, utan till och med ett hinder.
Hemma på min gata, på en av de mest trafiktäta på Södermalm i Stockholm, är bilarna just detta. Framkomligheten blir idag ytterst begränsad för kollektivtrafik, för utryckningsfordon såsom polisbilar och ambulanser och för övriga delar av välfärden som färdas via bil. Människor, och inte minst politiker, klamrar sig fast vid bilden av att bilen är en nödvändighet i samhället, trots att det absolut inte är det på vissa orter.
Förutom att biltrafiken i större städer är ett irritationsmoment för undertecknad och många andra finns det en rad fördelar med att begränsa bilismen där. Bortsett från att trängselproblematiken för trafik som behöver komma fram smidigt och enkelt försvinner innebär det också en vinst för säkerheten.
Att många kraftigt trafikerade vägar även är bargator där nyblivna 18-åringar hänger, tjänstemän har AW:s och partyprissar hamnar efter en lång utekväll talar sitt tydliga språk. Alla vet att man inte ska kombinera körning med alkohol, men så fort den berusade hamnar utanför bilens väggar och tak verkar allmänheten tycka att situationen blir riskfri.
Dessutom skulle minskad bilism vara positivt för såväl klimatet som (stads)miljön. Genom att ta bort bilarna helt från vissa gator och begränsa det till enbart det absolut mest nödvändiga på andra, görs mer plats för annat. I stället kan krogarnas uteserveringar växa under sommarmånaderna, kulturen blomstra och luften bli renare.
Centerpartiet kan ibland ha svårt för att ha två tankar i huvudet samtidigt när det kommer till politik för städer och för landsbygder. Men för att kunna bedriva en politik för hela landet, oavsett var man befinner sig, måste de större städernas regler kunna avvika från övriga Sveriges.
Det gläder mig att Centerpartiet lokalt i dessa städer redan påbörjat arbetet med att göra städerna mer bilfria. Till kommunvalen 2026 hoppas jag att Jonas Naddebo, Emmyly Bönfors och Anton Sauer tar ytterligare steg för att ta bort den onödiga bilen från våra gator.